Sunday, May 30, 2010

KANAK-KANAK MASA KINI

umum sudah ngerti yang Facebook sudah
menjadi laman sosial yang femes

sosial okeh, bukan so-sial

semua orang mahu ada akaun Facebook
tak kira setiap lapisan umur masyarakat
dari yang muda belia yang kiut-miut
ke dewasa yang berkerjaya
golongan yang agak evergreen yang senantiasa tampil bergaya
sehingga ke kanak-kanak yang tak reti lagi nak lap hingus

itulah penangan Facebook

adik-adik yang baru darjah 3 dengan 4
sibuk nak buat Facebook
padahal masing-masing masih bawah umur
tapi dah terkinja-kinja nak Facebook

adik aku kata
dia buat Facebook sebab ramai kawan-kawan dia buat Facebook
semua kawan sekolah dia bising suruh add dorang kat Facebook

wah! wah!
advance kanak-kanak sekarang
masa aku kecil-kecil dulu
komputer pun belom tentu tahu ke tak
budak zaman sekarang, siap dah tahu nak main Facebook



Facebook adik aku yang darjah 4


Facebook adik aku yang darjah 3


so, aku perhati lah kan
ada baik dan buruknya budak-budak kecil buat Facebook

KEBAIKAN:

  1. Dapat melatih mereka berinteraksi dengan menggunakan teknologi terkini
  2. Dapat explore dunia internet
  3. Dapat hilangkan bosan (yeke?? haha)


KEBURUKAN:

  1. Asyik leka main komputer sampai tak melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh
  2. Mata cepat rosak
  3. Kurang interaksi face-to-face
  4. Asyik terperap dekat rumah
  5. Aktiviti sosial dengan masyarakat luar kurang

lihat!
keburukan lagi banyak kan kan kan?

tapi bagi orang dewasa
banyak kebaikan
salah satunya dapat jumpa rakan lama
hehe



No comments:

baby saya

Lilypie Angel and Memorial tickers