Tuesday, April 20, 2010

kau baik mati

esok exam
exam dosage
tapi disebabkan malas nak baca buku
aku pun duduk sambil melayari internet

melawati blog cik dianna
baca tentang entri orang gugurkan bayi
siyes sedih gila


aku tahu kau-kau orang pernah buat silap
tapi kau-kau tak perlulah bunuh bayi yang tak berdosa itu
kau-kau ini manusia atau binatang?

sedangkan binatang pun sayangkan anak
ini kan lagi manusia yang
Tuhan dah beri nikmat akal fikiran

binatang yang tak berakal pun
pandai jaga anak

ni harap sajah status manusia
tapi tindakan macam tiada akal

apa salah nyawa dalam perut kau-kau tu?
kau-kau yang berdosa
nyawa suci itu kau dajalkan
salahkah benih yang kau-kau cipta dahulu?
sampai kau tak mahu melihat benih itu membesar?

tak cukup kau-kau gugurkan
kau-kau juga tong sampahkan nyawa itu
tolong buka minda serta fikiran anda
lihat diri anda
besar bukan?

ya, kau-kau memang besar
sampai pandai berfikir
pandai berfikir untuk melepaskan diri dari dosa dan beban
konon!

lihat lagi diri kau-kau semua
cermin dan belek diri kau-kau orang
kenapa kau masih hidup di dunia ini?
sebab ibu-ibu kau, tak mengtongsampahkan engkau
ibu-ibu kau, tatang kau
ibu-ibu kau besarkan kau

tapi, kenapa kau-kau tak mampu lakukan yang sama?
kerana malu?
kerana takut?

kau-kau orang,
aku tahu kau-kau sudah berdosa
tapi,
tidak ada dosanya kalau kau-kau jaga nyawa itu
tidak kasihan kah nyawa kecil itu?
tidak mahukah kau-kau lihat dia membesar

diam dan berfikir

aku tahu
aku bukan diposisi kau-kau
tapi,
aku masih tahu berfikir dengan norma manusia aku
dengan fikiran perikemanusiaan aku

aku faham kenapa kau-kau buang mereka
tapi,
bukan kah molek kalau kau-kau tinggalkan mereka di tempat yang baik?
bukan ditong sampah
bukan di tepi longkang
bukan di jalanan untuk dijadikan habuan anjing dan semut

aku tidak boleh hukum kau-kau ikut sedap hati aku
tapi,
aku rasa aku mampu hukum kau ikut perikemanusiaan aku
kau-kau layak mati
kau-kau yang sepatutnya mati
bukan nyawa kecil dan suci itu

dunia ini tidak kejam
tapi isi buminya yang kejam
kau-kau tidak seharusnya di bumi suci ini
kau-kau sepatutnya sudah lama dihapuskan

kau-kau itu siapa?
siapa?
kau-kau bukan tuhan
yang sesuka hati kau-kau orang mahu tamatkan nyawanya!

kau-kau baik MATI!
baik kau-kau mati
daripada kau-kau membunuh nyawa tersebut
kau-kau jahat!
tiada hati!!

mata berkaca

aku hanya mampu
menadah tangan kasar ini
memohon kepadaNya
agar kau-kau ini
bertaubat, mohon ampun padanya




No comments:

baby saya

Lilypie Angel and Memorial tickers