Sunday, October 10, 2010

mata saya rabun, jadi saya tak terel.


aku suka art
seriously aku cakap
lagi-lagi classic paintings

kat kedai mahasiswa USM
ada satu buku yang agak lah besar saiz dia
yang penuh dengan story serta gambar paintings dan sculptures
kalau datang kedai mahasiswa
aku akan sambung baca
setakat yang aku ingat
aku dah habis baca story French art
lepas France, Rome pula
kalau aku singgah
aku sambung baca balik
tehee!

okeh!
salah satu cabang painting yang aku minat ialah illusions
lagi-lagi painting Salvador Dali dan Octavio Ocampo
kagum weh!
satu painting, ada banyak gambar
tak ke terel namanya

selama beberapa bulan yang lalu
aku telah mencabar mata rabun jauh aku ni
untuk cari hidden faces dalam lukisan Octavio Ocampo
tajuk painting itu "The General's Family"
serious-aku-cakap-mencabar-gila

okeh!
dalam painting itu
ada 9 hidden faces
pertama kalinya, aku dapat cari 5 sahaja
serious tak terel kan kan kan
tapi hari ini
setelah teliti buat ke-berapa-kali-pun-aku-tak-ingat
aku rasa, aku dah jumpa 9 hidden faces itu


The General's Family (Octavio Ocampo)
cuba lah korang try cari pula.



ada lagi
ayuh lihat painting yang lain



Running With The Herd (Octavio Ocampo)
aku kira ada 19 kuda.

korang pula?



The Old Man and The River (Octavio Ocampo)
serious-aku-kagum.




Salvador Dali.
amazing!

carilah ke-amazing-an-nya.



****************

nah!
tengok lukisan aku pula.
kawan aku cakap muka aku macam owl.
kira hidden face lah kannn -____-"

13 comments:

Ninaa. said...

Yang atas sekali, aku jumpa lapan.

eqacashperlala said...

nina: try sampai kau jumpa 9. uyeh!

miss cloudy said...

salam singgah.. naik juling mata rasa nyer tgk2 gambar2 tu.. menariksss

eqacashperlala said...

miss cloudy: hehe! tahu xpe. saya pun mula2 pening tgok gambar2 tu :)

Prettyvrach said...

yeay!!utk first gamba Ml dpt detect 9 muke!best pulak tgk benda ni..kekeke...Bagus la eqa ni.Kalau eqa suke bnda2 art ni,klo ade rezeki,eqa kene gi rome.Sebb lukisan kat sane jauh lg cantik compare to france nye.France pada ML bnyak sculpture.Tapi kalau dekat Rome tu,ade satu museum ni nama die Galleria Borghese.ML suke gile tempat ni,sebb painting die ade 3D effect.sedangkan tu org dulu2 yang lukis.mmg ML kagum r..Tapi ML xsuke sgt bnda2 art ni,tgk gitu2 je.=)bute seni sket.hihi

Afifah Azmi said...

first pic nmpk 9 muka~ hehe. nice lah! menajamkan otak dan mata :)

eqacashperlala said...

ML: yeke. alaaaaa.. teringin sangat pergi museum art ni. tulah. buku yang eqa baca tu, dia tunjuk paintings dari zaman 60's sampai 90's. but eqa suka paintings masa 60's sebab nmpak alive compared to modern art

afi: yeay! berjaya detect 9 muka. thnx anyway. :)

Linglung said...

gambar yg 1st tu gua jumpa 6 je muka..puas cari xjumpa lagi 3!

eqacashperlala said...

linglung: sila cuba sekali lagi. kalau tak dapat jugak, meh sini rm50, aku bocorkan jawapan. hehehe!

Amir Syahir said...

usm kt ne?

eqacashperlala said...

hiro: USM PENANGGGG :)

Unknown said...

ngee..lawa la lukisan tu suma kan..

eqacashperlala said...

alinac lover: kannnn :))

baby saya

Lilypie Angel and Memorial tickers