Monday, May 10, 2010

bila mama berkata 'macam ni lah anak dara'


pelik
tapi itu kenyataan
percaya sajah cakap aku

mana tidaknya mak aku cakap begitu
aku rasa
selama aku 19tahun ini
ni lah kali pertama aku tak tidur balik
lepas aku sembahyang Subuh (semasa waktu cuti okeh!)
hehe

kalau selama ini
aku tidur sumpah macam haram, melainkan bangun hanya untuk ke kuliah
kalau waktu cuti,
asal lepas sembahyang sajah
subjek utama lepas tu, TIDUR
kalau tidak tidur lepas Subuh itu macam akan bawa penyakit

aku memang hamba tidur
selalunya kalau kat hostel durjana tu
jangan tanya kenapa selalu aku turun makan kat kafe lambat

aku bangun dalam 12.30pm
itu pun bila terdengar
Jay (bukan nama sebenar), roomate aku
keluar masuk dari bilik
selalunya, kitorang (aku, Jay, Syahmina) akan pergi makan
bila aku dah bangun tidur

kasihan kowt
sebab aku bangun lambat
mereka berlapar seketika
sorry rakan-rakan

tetapi
pada pagi yang mulia ini
aku tak tidur lepas Subuh
ni semua sebab adikku bergaduh
sebelum pergi sekolah
sampai membuatkan hati aku panas

lepas sajah sembahyang
aku terus pergi kat adik aku
aku marah-marah sampai puas
sampai aku hilang selera sama katil
tahap kemarahan dan kebengisan aku telah
mendorong adrenalin untuk dirembes dengan banyak
sehingga tiada aktiviti relax-and-digest yang dilakukan
oleh saraf parasimpatetik

mama: Ha..macam ini lah anak dara. Bangun awal, tak tidur lepas Subuh.
aku: hesh! dia tak tahu aku bangun sebab apa (bisik hati kecilku)

*******************

bagi aku lah
untuk hari ini, di mana aku TERbangun awal
aku telah berjaya membuat satu kesimpulan tentang kebaikkan bangun pagi

KEBAIKKAN:

  1. wah! sudah tentu dapat pujian dan kata-kata indah daripada mak aku. Sebab dah selalu sangat mak aku maki sebab bangun lewat (-_-')
  2. rasa lebih bertenaga
  3. dapat siapkan kerja rumah awal, disamping waktu untuk online dipercepatkan
  4. dapat berbual-bual manja sebentar bersama mama dan ayah
  5. dapat rasa sarapan pagi. muahaha! dah selalu sangat rasa makan tengah hari seraya bangkit dari lena yang panjang
  6. dapat lepak dekat balkoni rumah, sambil hirup udara segar. nyaman!
  7. sudah tentunya, murah rezeki. Insya Allah

fuhh!
banyak juga tapi ada satu keburukkan,

aku rasa hari ini tak lengkap.
haha!




No comments:

baby saya

Lilypie Angel and Memorial tickers